Monday, October 10, 2011

bila diri terasa bosan.....


Nie la aktivi aku lau aku tengah bosan dok kat umah nie..Hehehe masak..masak...and masak! cam aku selalu cakap,i love to cook damn2 much! and born as a cooker..hehehehehhehe..
This time aku try wat puding roti dengan sos kastard or name omputih dye 'bread puding with custard sauce' ...hehhehe lau diri nie dah gempak masak ape pun sumer jadik (sumpah berlagak!!) hahahha...nie first time aku try tp hasilnya alhamdulillah...jadik gak,not too sweet but so fluffy!! heheheh




bahan yang aku guna simple je, budjet pun tak banyak dalam rm20 je..

-potato bread
-susu segar (aku guna dutch lady low fat je...)
-butter
-gula halus
-telur ayam
-esen vanilla
-kismis hitam
-tepung jagung

(bahan untuk sos kastard plak)
-tepung kastard
-gula halus
-susu cair

Cara nak buat pun simple je,main campak2 je... rendam roti potato tu dalam loyang dengan susu segar tu,biar dalam 15minit, pastu dalam mangkuk lain korang campurkan gula halus,butter (dicairkan),tepung jagung,telur ayam,esen vanilla..pastu campurkan dalam loyang roti tu tadi..pastu mendap kan sikit guna sudu,taburkan kismis hitam kat atas roti tu,Pastu masuk dalam oven dalam 35minit bia dia masak..colour dye akan jadi golden brown bila dah masak..

Untuk nak buat sos plak..
lau nak senang korang just pakai air panas, masukkan tepung kastard,gula halus and susu cair,kacau perlahan sampai dye pekat tapi lau pekat sangat campurkan air lagi, Lau sos tu pekat sangat nanti korang muak..

Last skali pe lagi,,balun la.......nyummy... tapi lagi best lau makan benda tu sejuk2,korang bia letak dalam chiller dulu pastu baru makan.. hhehehehehhehe




p/s :lau korang nak pakai roti lain pun bole juakkkk.. :)

No comments:

Post a Comment